Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
31.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Bezdrátové nabíjení je jednou z možností, jak vyřešit problém s malým dojezdem elektromobilů. Akumulátory by se moc nezvětšovaly, nabíjely by se ale během jízdy. S další demonstrací takové technologie přichází Electreon.
vaclav2211 (412) | 1.6.202317:51
Tak hlavne a to ako prve je problem celeho sveta udrzat asfalt v akej takej kondicii, a nie to este dalsie ele kokotiny zabudovane do beznej cesty. snad by trebalo ozaj trochu obycajneho rozumu, a to ze ked po ceste 1triedy jazdia kamiony a je ta cesta v stave 3 triedy a je problem ju udrzat, tak taketo ele nezmysly nemaju sancu. Nechate si to v labakoch. Len na porovnanie MAGLEV, technologia stara ako svet a posunula sa kam????? 000000000. a teraz chceme nasilu presadit nejaky ele nezmysel za kazdu cenu. Drzim palce, a Pan Surkala rad Vam objednam par krumpacov, aby ste sa na tom sialenstve konecne mohli zucastnit. A nebojte sa, nebudem Vas nutit aby boli vylestene ako urcita osoba v 40tych rokoch. :D
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (5128) | 1.6.202322:46
Nevím jak Vy, ale já tím maglevem jel a je to docela fajn hukot. Nové tratě pro maglev se v Číně staví a měly by jezdit rychleji než ty současné.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (412) | 1.6.202322:57
Maglev je iba prezentacia technologie, za tych xy rokov sa to rozsirilo kde? Je to z pohladu udrzby a prevadzky neefektivne, inac by to uz za tych 60+ rokov bolo vsade.
PS: Neberiem Vam pocit z jazdy maglevom, sam som to skusil v 1996 v Japonsku a je to mazec, ale je to stale na urovni merania muzskeho prirodzenia.
Odpovědět1  1
mpohanka (50) | 1.6.202314:19
Mě by zajímalo, jak škodlivé je takové silné elektromagnetické pole pro organismus.
Odpovědět0  0
haunter (212) | 1.6.202315:25
Asi tak škodlivé jako když blesk uděří do auta ;­-)
Odpovědět0  0
mpohanka (50) | 1.6.202315:41
Takže když tam pojedu na kole tak budu mrtvý...
Odpovědět0  0
Badyšak (17) | 1.6.202316:31
No jestli si na kolo přiděláte aktivační čip pro nabíjení auta tak zcela jistě.
Odpovědět0  0
mpohanka (50) | 1.6.202316:52
Možná bude stačit, když mě auto předjede s minimálním odstupem.
Odpovědět0  0
haunter (212) | 1.6.202316:55
A když si vaříte na indukčním vařiči tak vám vybuchuje mozek? :D
Odpovědět0  0
mpohanka (50) | 1.6.202317:10
Indukční vařič nemám. Ale kdybych ho měl, tak na něm nebudu stát, když na něm budu vařit. S tím kolem ovšem po té silnici pojedu a to v místě, kde se normálně auta nabíjí. Když mě bude auto těsně míjet ­(což je sice proti nejnovějším předpisům, ale zcela běžné­), tak si bude systém myslet, že je tam auto a uškvaří mě.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5128) | 1.6.202322:43
1­) Já měl za to, že kola na dálnici nesmí.
2­) I kdyby to bylo na normální silnici, pokud Vás bude auto objíždět, nebude zarovnané pro nabíjení, tedy se nebude v tu chvíli nabíjet, protože bude úplně mimo cívky v silnici.
3­) Ten člověk v autě je mnohem blíž té cívce než Vy jako na kole. Nějakým zázrakem to ti řidiči, kteří se tam střídali, přežili, a to v tom jeli hodiny. Proč byste to neměl přežít Vy, kdo je od toho auta dál, a to auto Vás objíždí sekundu?
Odpovědět0  0
hl.hl (297) | 31.5.202321:30
A celé to ztroskotá na tom, že se nebudou výrobci schopni dohodnout na jednom standardu. Stejně tak jako s výměnnými bateriemi.
U tohoto je otázkou, jak moc efektivní by to nabájení bylo. Dovedu si představit, že by v průměru byl například nabíjecí úsek dlouhý 1 km na každých třeba 10 km. Ale rozhodně si nedovedu představit, že by to muselo být ve všech silnicích.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5128) | 31.5.202322:28
"A celé to ztroskotá na tom, že se nebudou výrobci schopni dohodnout na jednom standardu.­"

No, ze začátku to bude jistě hodně veselé. Ale pak se to asi nějak ustálí. Situace z posledních let ukazuje, že se k těm standardům v technologiích dá přece jen dokopat.

"Stejně tak jako s výměnnými bateriemi. ­"

Výměnné baterie napříč více výrobci asi nemají šanci. Je tolik různých aut různých tvarů, že tohle standardizovat asi ani nejde. Některá auta mají strukturální baterie, takže další problém. Navíc technologie baterií je to, čím se ta auta mohou odlišovat, tedy konkurenční výhoda. NIO výměnné baterky má, ale hůře bude lákat na své solid­-state baterky, pokud je bude možné nainstalovat do auta jiné značky.

"Ale rozhodně si nedovedu představit, že by to muselo být ve všech silnicích.­"

Tak to by hlavně bylo naprosto zbytečné. Tohle je potřeba na dálnicích, ale jinde je to zbytečná komplikace. Co se týče statického bezdrátu, docela mě zaujala tato myšlenka ­(https:­/­/www.yankodesign.com­/images­/design_news­/2022­/03­/this­-parking­-car­-stopper­-doubles­-as­-wireless­-charger­-for­-your­-electric­-vehicle­/Watt­-wireless­-charging­-station­-for­-EVs­-6.jpg­). A není ani potřeba ta parkoviště rozkopávat.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (412) | 1.6.202317:43
"No, ze začátku to bude jistě hodně veselé. Ale pak se to asi nějak ustálí. Situace z posledních let ukazuje, že se k těm standardům v technologiích dá přece jen dokopat.­" To urcite minimalne 50­-70 rokov, chvalabohu sa toho cirkusu len ciastocne zucastnim, ale neprezijem ho :P
Odpovědět0  0
Vlado70 (61) | 31.5.202318:53
Mňa by zasa zaujímal vodič auta, 100 hodín bez zastavenia? Ale asi tam žiadny vodič nebol.
A prečo prestali jazdiť po tých 100 hodinách?
Došla im baterka?
Vypli im elektriku vo vozovke?
Automatický šofér musel ísť na malú potrebu?
Nedokázala sa už nabíjať baterka z vozovky?
Prečo skončili, veď mohli jazdiť doteraz.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5128) | 31.5.202319:16
"Mňa by zasa zaujímal vodič auta, 100 hodín bez zastavenia? Ale asi tam žiadny vodič nebol.­"

Řidiči se střídali.

"A prečo prestali jazdiť po tých 100 hodinách?­"

Protože cílem bylo dosáhnout 100 hodin
Odpovědět0  0
Vlado70 (61) | 31.5.202319:30
Řidiči se střídali.
Naskakovali za jazdy? Veď to bolo bez zastavenia.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5128) | 31.5.202319:32
A kde kdo říká, že se to vozidlo nikdy nezastavilo?
Odpovědět0  0
Vlado70 (61) | 31.5.202319:55
po kterém ­"do zblbnutí­" jezdil plug­-in hybrid
Vůz kroužil dokola 100 hodin, 24 minut a 15 minut.
Je pravda , že nikde nepíšu , že to bolo bez zastavenia.
Ale uvedené vety navodzujú taký dojem.
Odpovědět2  0
Badyšak (17) | 1.6.202316:34
No to je celkový čas na dráze né celkový čas i s přesednutím. Trochu přemíšlet je třeba.
Odpovědět0  0
haunter (212) | 31.5.202313:14
Úplně jsem čekal na ty komenty petrolheadů, na co se budou vymlouvat, když to ujede bez zastávky víc než jejich Ofce f naftě 1.9TDi.
Odpovědět2  1
Neverminde (372) | 31.5.202316:52
Tak hurá rozkopat všechny miliardy km silní a dálnic a jdeme na to ne?
Odpovědět1  0
Choakinek (1665) | 31.5.202317:47
Není nač se vymlouvat ­- jelo to dvackou = k ničemu ;­-­).
Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 31.5.202322:05
Tak třeba autíčko na autodromu má podle této logiky taky neomezený dojezd... Stejně tak tramvaje a vůbec vše napájené za pohybu.
Odpovědět2  0
ensidia (136) | 1.6.202314:03
Jo test o ničem. Si můžu připojit za osobák malou cisternu a dolívání oleje z kabiny. A ono to pojede, do té doby než mi prasknou pneumatiky z opotřebení. :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5128) | 2.6.202311:31
No to sice můžete, ale pohybuju, že se toto Vaše řešení pro ICE uchytí ­(dosud se to stále běžně nepoužívá­). Naproti tomu bezdrátové silnice jsou něčím, co by se i uchytit mohlo.
Odpovědět0  0
Budman (272) | 31.5.202311:54
To je teda praktický pokus jak Brno ­- na umělém okruhu a nereálnou rychlostí :­-­)­) Osobně si myslím, že tahle forma bezdrátového nabíjení je slepá ulička, vybudovat a hlavně udržovat nějakou smysluplnou síť takových silnic je pro většinu zemí nereálné.
Když už bezdrát, tak bych viděl jako mnohem použitelnější statickou variantu na parkovištích, tam by to ve výsledku možná mohlo být i cenově zajímavější než klasické dobíjecí stojany, ale zase je otázkou jak by to fungovalo v mokru a hlavně sněhu ­- navíc na parkovišti už hrozí vážné riziko pro drobné zvířectvo a asi nikdo nechce najít pod autem pečenou kočku :­-D
Odpovědět3  0
haunter (212) | 31.5.202313:15
Hlavně jde o účinnost... i bezdrátové dobíjení telefonů udělá obrovské ztráty, zbytečně...
Odpovědět3  0
darksicek (152) | 31.5.202311:26
To je pěkná technologie, ale cokoliv co zahrnuje výstavbu, či přestavbu silnic a dálnic u nás bude a­) minimálně na sto let výstavby b­) do pár let od otevření zničeno mizerným provedením, nebo přetíženými auty.
Tedy pro ČR naprosto nevhodné.
Odpovědět4  0
Eskymak (1057) | 31.5.202311:30
Montovat cokoliv do vozovky si mohou dovolit jen opravdu bohaté státy, neboť údržba ­(opravy­) takového povrchu se neuvěřitelně zkomplikují ­(=prodraží­).
Odpovědět6  0
hl.hl (297) | 31.5.202321:32
Ale u nás přeci pro ty správné firmy máme spoustu peněz. Bez rozdílu kdo zrovna vládne.
Odpovědět2  0
Jardadoma (1569) | 31.5.202310:37
Na D1 by stačilo do aut zabudovat nějaké vahadlo, co by to houpání auta využilo k nabíjení.
Odpovědět4  0
Jardadoma (1569) | 31.5.202312:16
No jo, to jsem celej já

https:­/­/youtu.be­/rAL1g2FdWxE
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.